Övrigt
Var finns ni?
Du hittar oss på Limsjöängsvägen 5 i Leksand.
Vilka bilmärken servar ni?
Vi servar de flesta bilmärken. Som Mekonomen bilverkstad & Hyundai märkesverkstad har vi tillgång till reservdelar och diagnosverktyg för ett stort antal modeller.
Har ni öppet på helger?
Nej. Våra ordinarie öppettider är vardagar 07:15–17:00. Under semesterperioder kan avvikelser förekomma.
Felsökning & elfel
Vad är felsökning?
Felsökning innebär att vi kontrollerar bilen med diagnosverktyg och hittar orsaken till problemet innan reparation utförs.
Tar ni betalt för felsökning även om jag inte lagar bilen?
Ja. Felsökning är en egen tjänst som du betalar för oavsett åtgärd. Det sparar ofta pengar på lång sikt.
AC-service
Varför bör jag göra AC-service?
AC-systemet tappar effekt över tid. Regelbunden service minskar risken för dyra skador och dålig lukt i kupén.
Vad ingår i en AC-service?
Felsökning, kontroll av tryck, rengöring och eventuell påfyllning av köldmedium.
Går det att använda AC på vintern?
Ja. Din AC är aktiv även vintertid och hjälper till att avfukta luften – särskilt vid regn, snö eller immande rutor.
Däck & däckhotell
När ska man byta till vinterdäck?
Senast 1 december, om det råder vinterväglag. Vi hjälper dig att planera i god tid.
Hur fungerar ert däckhotell?
Vi förvarar dina däck tryggt, svalt och försäkrat. Säkerhetskontroll, tvätt och däckbyte ingår.
Hur vet jag om mina däck behöver bytas?
Vi mäter alltid mönsterdjup och kontrollerar slitage. Är det mindre än 3 mm på vinterdäck eller 1,6 mm på sommardäck bör de bytas.
Bilservice och reparation
Vad ingår i en bilservice?
Det beror på bilens modell och ålder. Men vi följer alltid tillverkarens serviceprotokoll och informerar dig i förväg om vad som ingår.
Behåller jag min nybilsgaranti?
Ja. Vi är en auktoriserad Mekonomen bilverkstad & Hyundai märkesverkstad. Service hos oss påverkar inte nybilsgarantin, förutsatt att alla rekommendationer följs.
Måste jag godkänna reparationer i förväg?
Ja. Vi felsöker, förklarar och lagar – men vi påbörjar aldrig reparationer utan ditt godkännande.
Sälja bil
Hur går det till att sälja bilen till er?
Fyll i vårt formulär eller kom förbi så värderar vi bilen. Du får ett konkret bud, och om du accepterar det sköter vi resten av processen.
Måste bilen vara servad?
Det är en fördel om service är dokumenterad, men vi gör en individuell bedömning av varje bil.
Finansiering och betalning
Kan jag dela upp betalningen på flera månader?
Ja. Vi samarbetar med DNB Finans och erbjuder förmånlig avbetalning. Du kan ofta få besked direkt.
Behöver jag ha kontantinsats?
Det beror på upplägget. Många väljer en finansiering med en del av bilens värde som kontantinsats. Vi hjälper dig att räkna på olika alternativ.
Erbjuder ni billån även till företag?
Ja. Vi erbjuder både leasing och finansiering för företag och föreningar.
Bilköp – nya och begagnade bilar
Hur vet jag att bilen är i gott skick?
Vi genomför alltid noggranna kontroller innan bilen läggs ut till försäljning. Varje bil är besiktigad, servad och dokumenterad med servicehistorik.
Kan jag provköra en bil innan köp?
Ja. Vi bokar gärna en provkörning åt dig. Kontakta oss så hittar vi en tid som passar.
Vad ingår i köpet?
Alla våra bilar levereras med minst 3 månaders trafiksäkerhetsgaranti. Vi berättar alltid vad som ingår just för den bil du är intresserad av.
Kan jag byta in min nuvarande bil?
Ja. Du kan fylla i en inbytesförfrågan direkt via vår webbplats, så återkommer vi med en preliminär värdering.
Vanliga frågor om Åkessons Bilcenter i Leksand
Här har vi samlat vanliga frågor vi får om bilköp, försäljning, service, finansiering och våra tjänster som auktoriserad Mekonomen bilverkstad & Hyundai märkesverkstad. Hittar du inte svar på din fråga är du alltid välkommen att kontakta oss.